Sabtu, 14 April 2012

A. Alat Pernafasan Manusia


   Ketika kita bernafas, kita menghirup dan mengeluarkan udara. melalui organ apakah udara tersebut masuk ke dalam tubuhmu? Begitu pula ketika kamu mengeluarkan udara, melalui organ apakah udara tersebut keluar dari tubuhmu?
   Udara merupakan campuran dari berbagai gas, diantaranya gas oksigen dan gas karbondioksida. Udara yang kita hirup adalah oksigen sedangkan yang kita keluarkan adalah karbondioksida. Ketika kita menghirup udara,oksigen masuk melalui hidung, kemudian masuk ke pangkal tenggorokan setelah itu, oksigen melewati dua saluranyang berukuran lebih kecil dari tenggorokan. Dua saluran itu disebut bronkus. Setelah melewati bronkus, udara masuk ke paru-paru.


1. Hidung
    Hidung merupakan indra pencuman. hidung terdiri dari atas dua bagian yaitu, lubang hidung dan rongga hidung. Di dalam hidup terdapat rambut dan lendir gunanya untuk mencegah kotoran masuk ke dalam hidung dan mengatur suhu kelembapan pada hidung


2. Tenggorokan dan Paru-paru
    Paru-paru manusia terletak di dalam rongga dada. Paru- paru terdiri atas paru-paru kanan dan kiri. Paru-paru kanan  berukuran lebih besar dibandingkan dengan paru-paru kiri. Hal itu  disebabkan karena paru-paru kanan terdiri dari 3 buah gelambir sedangkan paru-paru kiri terdiri dari 2 buah gelambir. 
    Udara masuk melalui hidung, kemudian melewati pangkal tenggorokan ( trakea ). Di dalam dada, trakea bercabang mencadi 2 yang disebut dengan bronkus. Setiap bronkus menuju ke paru-paru kanan dan kiri. 
   Bronkus terdiri dari pipa-pipa kecil yang disebut bronkiolus. Pada ujung bronkioli terdapat kantong udara yang disebut alveolus. Alveolus berfunsi sebagai tempat pertukaran gas karbon dioksida dan uap air dengan gas oksigen
   Setiap kamu bernafas, udara segar yang mengandung oksigen masuk ke paru-paru. Oksigen kemudian diedarkan ke seluruh tubuh melalui pembuluh darah. Pada waktu bersamaan, karbondioksida dikeluarkan dari dalam tubuh melalui paru-paru.
   Tubuh manusia memerlukan asupan oksigen. Oksigen digunakan untuk melepaskan energi dari makanan. Energi tersebut dimanfaatkan  oleh tubuh untuk pertumbuhan dan perkembangan.

1 komentar:

  1. 💐Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.... produk2 pengasas dari turun temurun bonda dia

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 en zuhairi 0174687570

    2)Dah ramai yg sembuh dengan produk ni...kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    6) Kalau selain dr penyakit kanser pon blh sgt2 dirawat mcm :
    -Denggi, Kencing Tikus, Batu Karang, Gastrik, Gout .

    7) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan ubatan paling mujarab , termasuk kencing manis kronik seperti kaki berlubang dan bernanah sehingga tidak perlu dipotong jika masih sempat dan awal
    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk dia dh 3thn.

    Jd skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya

    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus jutawan herbs.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus jutawan herbs sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)

    ▪Adik Luqman,kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr kanser.

    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh☺
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus jutawan herbs dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ▪Nani Faiza , kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus jutawan herbs tanpa mudah putus asa..sekarang sudah hampir sembuh sepenuh nye.sel kanser sudah tiada.

    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    en.zuhairi 017468 7570 ..

    👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

    NOTE :

    Call order wasap@call- 017 468 7570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring


    BalasHapus